collapse

Author Topic: uføretrygd  (Read 1771 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

friskogrask

• Newbie
  • Enig? +0/-0
    • View Profile
  • Referrals: 0
uføretrygd
« on: 17 October, 2009, 08:45:37 »
Jeg fikk med meg starten av politisk kvarter i går, fredag 16.10.09, hvor Unge Høyres leder innleder med å si følgende: "Uføretrygd, det er å betale folk for å ikke gå på jobb, å betale folk for å være syke i stedet for å gjøre dem friske"
Jeg håpte jeg hadde hørt feil, men etter å ha hørt det igjen i dag måtte jeg bare innse at det faktisk stemte.   
Er dette Unge Høyres syn på hva det vil si å være uføretrygda?  Er det virkelig slik at Unge Høyre mener at KOLS, Reumatisme, AIDS, Alzheimers, MS osv bare er unnskyldninger for å slippe jobb?   

MK

sosialdemokraten

• Global Moderator
  • Medlem
  • Enig? +1/-7
    • View Profile
    • Bergs blogg
Re: uføretrygd
« Reply #1 on: 20 October, 2009, 22:57:11 »
Sannsynligvis, og jeg ville derfor aldri gitt dem tillit til å løse problemet i Norge angående høyt antall uføretrygdede.

Sebastian

• Creator
  • Administrator
  • Medlem
  • Enig? +23/-9
    • View Profile
    • seblog.no
« Reply #2 on: 24 October, 2009, 01:53:45 »
Du mener at Unge Høyre sannsynligvis "mener at KOLS, Reumatisme, AIDS, Alzheimers, MS osv bare er unnskyldninger for å slippe jobb"?

Djiz... :p

Det er mer enn nok problemer rundt utbetalinger av uføretrygd, og det er mange gode grep man kan tenkes å ta. Forøvrig har du misforstått sitatet.
Admin på PolitiskForum.no, og blogger på Seblog.no.

Att@alfakrøll

• Nyvervet
  • *
  • Enig? +0/-0
    • View Profile
« Reply #3 on: 06 November, 2009, 21:27:09 »
Tror nok, som du forhåpentligvis egentlig skjønner, at dette dreier seg om uføretrygdede som faktisk har muligheten til å komme seg på beina igjen og jobbe. I Norge går det altfor mange på forskjellige typer trygd, og vi må kutte der hvor dette kun fører til latskap og at det norske folk ikke jobber. Selvfølgelig er det viktig at man ser enkeltmennesket, en person med en så alvorlig sykdom/skade at h*n ikke kan komme tilbake i arbeidslivet må selvfølgelig ikke få kuttet i støtten. Trygden er ikke noe luksusliv, men mange utnytter den grovt, og det må man få en slutt på.
Praktisk politikk er kunsten å ignorere fakta.
Henry Brooks Adams

friskogrask

• Newbie
  • Enig? +0/-0
    • View Profile
« Reply #4 on: 07 November, 2009, 02:13:31 »
Vel, uansett hva han egentlig mener, bør han absolutt passe seg litt for hva han sier på direktesendt radio, for jeg har faktisk gjengitt ordrett hva han sa, og jeg fikk kaffien i halsen da jeg hørte det.  Så kan jeg bare forestille meg hvordan en arbeidsvillig, men arbeidsudyktig person tar det....

Selvfølgelig må vi finne måter å få vekk snylterne på, både de som mottar uføretryg, og alle andre som lurer til seg penger.  Men derfra til det Unge Høyres leder fikk seg til å si her er det fryktelig langt.    For meg minner det om ett menneskesyn som bryter mot alt jeg har lært av min oppvekst i Norge(over 30 år nå), OG,  om det hadde kommet midt i en oppheta debatt kunne jeg nok ha unnskyldt han, men han benytter her sjansen til å fremføre en nøye planlagt innledning hvor han stempler uføretrygda som en ensartet gruppe, som sitter hjemme og koser seg mens de mottar stønad.

Sebastian:  "Forøvrig har du misforstått sitatet"   hva mener du egentlig med det?

friskogrask

• Newbie
  • Enig? +0/-0
    • View Profile
« Reply #5 on: 07 November, 2009, 02:15:57 »
Forøvrig var Unge Høyres synspunkter såpass kontroversielle at NRK hadde invitert en Høyremann som motdebbatant...   sjelden kost i politisk kvarter

Sondre

• Medlem
  • **
  • Enig? +6/-0
    • View Profile
    • BSC
« Reply #6 on: 06 December, 2009, 14:57:56 »
Sitatet kan misforstås, men meningen bak er helt korrekt.

Hvis uføretrygd er høy og ikke kan kombineres med jobb er det et kjempeinsentiv for å holde seg hjemme. Her har jeg et personlig eksempel med en kamerat, Ole, som fikk en skade i militæret og ble uføretrygdet. Han er bevegelseshemmet i det ene benet, men fungerer som omgangskretsens "vaktmester". Ole har lyst til å jobbe, men om han tar sjansen på å begynne å jobbe må han kaste seg uti 100 %, det vet han ikke om han klarer. Dessuten får han mer i uføretrygd enn han vil få i den første jobben han starter i.

Det er et eksempel på at uføretrygden "betaler folk for å være hjemme". Det er ikke det at Ole sin sykdom ikke er reell. Men det at 1) Uføretrygden er for høy og 2) Det er nær umulig å kombinere den med (lovlig) arbeid, gjør at den blir en uførefelle, som fanger ærlige folk i uføre og passitivitet resten av livet. En tragedie.
I have never made but one prayer to God, a very short one: "O Lord make my enemies ridiculous." And God granted it.
- Voltaire

Vil du få bloggen din gratis, og uten arbeid, automatisk importert til PolitiskForum.no og få ekstra trafikk? Si ifra her.

* Recent Posts

Velkommen Jakobsson! by Spam
[Today at 10:23:18]

Ronald Reagan, tidenes President? by RonaldReagan
[19 August, 2010, 22:14:06]

Velkommen RonaldReagan! by Spam
[19 August, 2010, 22:12:25]

Landsmøtesamling om arbeid by sosialdemokraten
[12 August, 2010, 23:31:12]

Velkommen seoconsultant! by Spam
[12 August, 2010, 13:56:32]

SV vs. HØYRE by PatSharpX
[12 August, 2010, 09:08:33]

Bør vi skille jenter og gutter? by Vebjørn
[10 August, 2010, 15:11:12]

Velkommen Vebjørn! by Spam
[10 August, 2010, 15:06:07]

Avslørende by Glurkelure
[09 August, 2010, 15:03:11]

Flagg by Glurkelure
[09 August, 2010, 14:57:24]

Velkommen SuMo! by Spam
[30 July, 2010, 23:28:49]

Manglende satsning på studentboliger by Sebastian
[23 July, 2010, 20:00:59]

* User Info

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

* Who's Online

• Dot Guests: 25
  • Dot Spiders: 6
  • Dot Hidden: 0
  • Dot Users: 0
  • Dot Users Online:
  • user MSN (2)
  • user Google (3)
  • user Baidu

* Board Stats

• stats Total Members: 349