collapse

Author Topic: Skattepolitikk  (Read 1612 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Att@alfakrøll

• Nyvervet
  • *
  • Enig? +0/-0
    • View Profile
  • Referrals: 0
Skattepolitikk
« on: 09 November, 2009, 19:18:39 »
Ja, det begynner å bli lenge siden valget. Det er ikke så mange som fortsatt er interessert. Men:

Skatt. Hva mener de forskjellige partiene? Selvfølgelig er det lett å gjette seg til de grove strukturene som for og mot. Det jeg lurer litt på er hva de forskjellige partiene (ungdomspartiene) helt konkret har tenkt til å gjøre...
Praktisk politikk er kunsten å ignorere fakta.
Henry Brooks Adams

sosialdemokraten

• Global Moderator
  • Medlem
  • Enig? +1/-7
    • View Profile
    • Bergs blogg
Re: Skattepolitikk
« Reply #1 on: 09 November, 2009, 19:58:28 »
Arbeiderpartiet er står i hovedsak for å holde det totale skatte- og avgiftsnivået uendret. Det vil si at det kan foregå rokeringer innad i systemet, men at det totale skatte- og avgiftstrykket ikke skal endres.

AUF er nok mer åpne for skatteøkninger, meg selv inkludert.

Sebastian

• Creator
  • Administrator
  • Medlem
  • Enig? +23/-9
    • View Profile
    • seblog.no
« Reply #2 on: 11 November, 2009, 21:23:31 »
Unge Høyre har vedtatt ganske radikale endringer i skattesystemet, med tanke på kutt i utgifter og skattelette. Høyre er noe mer moderate, men vil samme vei.

Det kan jo hende at man kan se litt mer hva Høyre mener i morgen...
Admin på PolitiskForum.no, og blogger på Seblog.no.

sosialdemokraten

• Global Moderator
  • Medlem
  • Enig? +1/-7
    • View Profile
    • Bergs blogg
« Reply #3 on: 12 November, 2009, 21:33:49 »
Hva vil Høyre, og ikke minst Unge Høyre, først og fremst kutte i for å finansiere disse skattekuttene?

Sebastian

• Creator
  • Administrator
  • Medlem
  • Enig? +23/-9
    • View Profile
    • seblog.no
« Reply #4 on: 13 November, 2009, 01:55:44 »
Vel, Høyre presterte dessverre ikke å kutte mer enn 2 mrd i dagens budsjett. Det er for lite...

Her har du Unge Høyres alternative prioriteringer og kutt:
http://ungehoyre.no/politikken/nyheter/article/vil-kutte-mer.html

sosialdemokraten

• Global Moderator
  • Medlem
  • Enig? +1/-7
    • View Profile
    • Bergs blogg
« Reply #5 on: 13 November, 2009, 10:19:30 »
Interessant. Kutt i sykelønnsordningen tror ikke er veien å gå, korttidssykefraværet er ikke det store problemet. Uføretrygden er et større problem, men desto mindre humant å kutte i den.

Jeg tror skatteøkning er nødvendig, fordi mange ser på de offentlige tjeneste som for dårlige, mens andre føler de har "nok" av andre goder, og på den måten tror jeg betalingsvilligheten for bedre offentlige tjenester er større enn et ønske om flere tver. Problemstillingen er å ikke i for stor grad ramme eksportrettet produksjon.

Sebastian

• Creator
  • Administrator
  • Medlem
  • Enig? +23/-9
    • View Profile
    • seblog.no
« Reply #6 on: 13 November, 2009, 17:48:59 »
Det er alltid noe som kan bli bedre i samfunnet, og det er alltid noe det offentlige kan bruke enda mere penger på - og noen vil alltid si at de offentlige tjenestene er for dårlige. For å bruke Stoltenbergs ord - det kommer aldri til å "skinne" av eldreomsorgen i dette landet. Men det vi kan klare å gjøre er å gi alle et tilfredsstillende tilbud.

Hvis du ser på skolen i andre land, for eksempel Finland. Så er det ikke pengene som er poenget. Det er de politiske prioriteringene som gjør at man får gode resultater på PISA testene. Det samme kan vi si i Norge. Det er de politiske prioriteringene som vil avgjøre hvorvidt våre barn går ut av skolen med tilfredsstillende resultater i norsk og engelsk, og det er politiske prioriteringer som gjør om gjennomsnittsnordmannen får et godt tilbud i eldreomsorgen.

Hvor langt er du villig til å gå? Mener du virkelig at det er mulig å ta inn "nok" penger i skatt til å gjøre at ikke "mange ser på de offentlige tjeneste som får dårlige"?

Personlig mener jeg at det er mange oppgaver staten bør ta hånd om, men jeg mener at de rammene man har per i dag er for vide. Det offentlige tar ansvar for alt for mye, og det private, som familien er ikke ansvarlig for noe lenger. Staten skal i hovedsak være et sikkerhetsnett for de som faller igjennom, ikke et familiemedlem som følger deg fra vugge til grav. Da er det rom for store omprioriteringer innenfor dagens rammer, og den totale summen behøver ikke å være større enn det vi har i dag.

sosialdemokraten

• Global Moderator
  • Medlem
  • Enig? +1/-7
    • View Profile
    • Bergs blogg
« Reply #7 on: 18 November, 2009, 20:58:18 »
Forstår godt poengene dine, men jeg mener fortsatt at en styrkning av offentlig velferd sannsynligvis vil ha mer verdi for de fleste.

Jeg mener blant annet man bør ta inn mer penger gjennom miljøavgifter.

For eksempel mener jeg avgiftene på bil bør legges om fra å være dyr i anskaffelse til å bli dyr i bruk, gjennom lavere årsavgifter og avgifter ved kjøp, mens bensinavgifter og bompengeavgifter bør økes. Ettersom de svært mange i Norge er avhengig av å ha en bil uansett, vil man da ha insentiv til å ta bussen når det er mulig, og ikke slik som nå, at når du først har skaffet en bil er det mest lønnsomt å bruke den mest mulig.

Sondre

• Medlem
  • **
  • Enig? +6/-0
    • View Profile
    • BSC
« Reply #8 on: 06 December, 2009, 14:45:50 »
Sebastian: selv om det åpenbart var for ekspansiv finanspolitikk i statsbudsjettet, så kuttet høyre mer enn 2 milliarder i forbruket. De kutter om lag 10 mrd i offentlige utgifter og kutter skatter med 6 mrd bokført og 10 mrd påløpt. 2 mrd er redusert oljepengebruk.

Norge har i dag et skattetrykk på ca 43 %. Hvis jeg var statsminister ville jeg trolig hatt et overordnet mål å redusere det tallet til ca. 30 %. De store kuttene ville jeg tatt i overføringer; uføretrygd, sykelønn, kontantstøtte m.v. Samt at jeg ville privatisert produksjon og forsikring av helse, men dog opprettholdt subsidier.

Høres det utrolig ut? Tja, vi hadde blitt omtrent som Sveits.
I have never made but one prayer to God, a very short one: "O Lord make my enemies ridiculous." And God granted it.
- Voltaire

Vil du få bloggen din gratis, og uten arbeid, automatisk importert til PolitiskForum.no og få ekstra trafikk? Si ifra her.

* Recent Posts

Ronald Reagan, tidenes President? by RonaldReagan
[19 August, 2010, 22:14:06]

Velkommen RonaldReagan! by Spam
[19 August, 2010, 22:12:25]

Landsmøtesamling om arbeid by sosialdemokraten
[12 August, 2010, 23:31:12]

Velkommen seoconsultant! by Spam
[12 August, 2010, 13:56:32]

SV vs. HØYRE by PatSharpX
[12 August, 2010, 09:08:33]

Bør vi skille jenter og gutter? by Vebjørn
[10 August, 2010, 15:11:12]

Velkommen Vebjørn! by Spam
[10 August, 2010, 15:06:07]

Avslørende by Glurkelure
[09 August, 2010, 15:03:11]

Flagg by Glurkelure
[09 August, 2010, 14:57:24]

Velkommen SuMo! by Spam
[30 July, 2010, 23:28:49]

Manglende satsning på studentboliger by Sebastian
[23 July, 2010, 20:00:59]

Hvorfor Unge Høyre by Sebastian
[16 July, 2010, 15:30:13]

* User Info

Welcome, Guest. Please login or register.
Did you miss your activation email?

* Who's Online

• Dot Guests: 22
  • Dot Spiders: 7
  • Dot Hidden: 0
  • Dot Users: 0
  • Dot Users Online:
  • user Yahoo!
  • user Google (2)
  • user Baidu (4)

* Board Stats

• stats Total Members: 348